[ad_1]
خبرگزاری ایرنا در گزارشی به مشکل خودروهای فرسوده در کشور پرداخته است. به گزارش این خبرگزاری و به نقل از سازمان محیط زیست، هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می کنند. این آمار را داریوش گلعلی زاده، معاون سازمان محیط زیست به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد.
به گفته معاون سازمان محیط زیست، بخش قابل توجهی از آلاینده های هوا در کشور مربوط به خودروها است. برخی از خودروهای تولید شده در کشور باید بر اساس گواهی اسقاط تولید شوند و خودروسازان موظف به اجرای این قانون هستند. با این حال، چنین انتشاری به طور یکنواخت و منظم در همه سال ها اعمال نمی شود. نتیجه اجرای نادرست این قانون افزایش تردد خودروهای فرسوده در کشور است.
در سال های اخیر مراکز اسقاط خودرو اتکای خود به منابع دولتی را کاهش داده اند. بنابراین مشارکت بخش خصوصی می تواند در تسریع اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد. به گفته داریوش گلعلی زاده، موضوع تسهیلات نوسازی خودرو یکی از موضوعاتی است که سازمان محیط زیست دنبال می کند. در حال حاضر میزان استفاده از امکانات نوسازی خودرو به حداقل رسیده است. بی توجهی به طرح نوسازی خودروهای فرسوده و کاهش بودجه این طرح تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا دارد.
جزئیات بیشتر از آمار خودروهای فرسوده در کشور
به گفته معاون سازمان محیط زیست، 80 درصد خودروهای حمل و نقل شهری فرسوده هستند. همچنین 60 درصد اتوبوس های شهری فرسوده هستند. 10 درصد اتوبوس ها و مینی بوس های درون شهری نیز فرسوده محسوب می شوند. در حال حاضر 26 شهر و هفت شهر بزرگ کشور درگیر آلودگی هوا هستند.
سن سایش خودروهای شخصی 15 سال قبل از سال گذشته بود. اما دولت در مصوبه جدید خود در مورد نوسازی خودروهای فرسوده این مدت را به 20 سال افزایش داد. بنابراین خودروهای تولید شده در سال 83 و قبل از آن منسوخ تلقی می شوند. البته به دلیل کیفیت نامناسب قطعات یدکی و افزایش هزینه های نگهداری خودرو، حتی بسیاری از خودروهای کمتر از 10 سال نیز عملا فرسوده و آلاینده هستند.
سن استهلاک برای خودروها 20 سال و برای تاکسی و اتوبوس 10 سال است. در برخی موارد خاص مانند نقص فنی غیر قابل جبران یا تصادف شدید، ممکن است خودرو قبل از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شود.
[ad_2]