ماجرای افزایش قیمت بلیط هواپیما | منتظر پرواز قیمت‌ها باشید

[ad_1]

کشمکش نهادهای مختلف دولتی و نظارتی در نهایت منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما خواهد شد.

کشمکش چند ماهه شرکت های هواپیمایی، وزارت راه و دیوان دادگستری سرانجام به آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما منجر شد.

هفته گذشته نامه ای از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا درباره آزادسازی قیمت بلیت منتشر شد که مشکلات مختلفی را ایجاد کرد. این اتفاق از همان ابتدا با واکنش های گسترده ای به ویژه واکنش نمایندگان مجلس و دولتمردان مواجه شد.

در دسامبر گذشته، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا صلاحدید دولت را در مورد قیمت بلیط هواپیما لغو کرد. این اتفاق در واکنش به موضوع قیمت بلیط هواپیما رخ داد. سپس دولت سعی کرد جلوی این کار را بگیرد و دیوان اداری نیز به جلوگیری از آن رای داد. پس از چند ماه کمک وی، در پایان خردادماه امسال دیوان عدالت اداری به رای قبلی خود بازگشت و اکنون دولت ها می گویند افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل اجرای این مصوبه سازمان ساس خواهد بود.

مهرداد بذرپاس وزیر راه چندی پیش در نشست خبری خود به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت:

ما نمی توانیم به مردم ظلم کنیم و متاسفانه با تصمیم جدید دادگاه شاهد افزایش بسیار بالای قیمت بلیط هواپیما هستیم.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری از تلاش برای نظارت بر قیمت ها خبر داد. محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بر اساس ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری، تعیین قیمت بلیت هواپیما بر عهده این سازمان است، گفت: این سازمان بر عهده این سازمان است.

در حالی که رای دیوان عدالت اداری لازم الاجراست، قیمت گذاری با هماهنگی شرکت های هواپیمایی با توجه به توسعه شبکه پروازی و سایر مولفه ها انجام می شود.

وی به مناسبت سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی در تعیین قیمت بلیت هواپیما گفت:

مهم ترین نکته این است که طبق ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری قیمت بلیط هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می شود. با رأی دیوان عدالت اداری موضوع از ستاد تنظیم بازار حذف شد.

این را معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری در نظر دارد ضمن اعتبار این رأی دیوان عدالت اداری، با هماهنگی شرکت های هواپیمایی و متناسب با توسعه شبکه پروازها و سایر اجزا، تعیین تعرفه را انجام دهد و این سازمان به عنوان ناظر وارد شود. در مورد قیمت بلیط هواپیما

این در حالی است که شرکت های هواپیمایی نظر دیگری دارند و درصدد اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هستند. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی به تسنیم گفت:

در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکید شده است. این قانون از سال 1394 تا 1397 اجرا شد که تأثیر مثبتی بر این صنعت داشت. در ابتدای اجرای این قانون در سال 1394 تعداد مسافران به 17 میلیون نفر رسید. تا سال 2016، این میزان به 24 میلیون مسافر افزایش یافت که نشان دهنده رشد 20 درصدی در این صنعت است. از سال 2017، مداخله دولت رشد این روند را کاهش داده است. به گونه ای که سال گذشته تنها 18 میلیون مسافر در خطوط داخلی تردد کردند.

به گفته اسعدی سامانی، قیمت گذاری دستوری تبعاتی از جمله محرومیت برخی از اقشار جامعه از استفاده از حمل و نقل هوایی، ناتوانی شرکت های هواپیمایی در نوسازی و ارتقای ناوگان خود، کاهش نقدینگی شرکت های هواپیمایی از جمله آثار قیمت گذاری دستوری است.

اکنون دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرده است که شرکت های هواپیمایی قصد دارند در قیمت های خود تجدید نظر کنند و این تغییرات قیمتی قطعا پس از بازنگری اعلام خواهد شد.

باید دید در آینده در دعوای شرکت های هواپیمایی و دولت بر سر قیمت بلیت هواپیما چه اتفاقی می افتد و آیا با گران شدن و گران شدن قیمت ها، دسترسی بخشی دیگر از جامعه به حمل و نقل هوایی قطع می شود یا خیر. قیمت‌ها بالا می‌روند یا تنظیم‌کننده‌ها از افزایش عجیب قیمت جلوگیری می‌کنند.

[ad_2]

خروج از نسخه موبایل