[ad_1]
قیمت جدید بلیت هواپیما طی روزهای آینده مشخص و اعلام خواهد شد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: شرکتهای هواپیمایی طی روزهای آینده قیمتهای جدید بلیت را در سایت خود بارگذاری خواهند کرد.
قیمتهای فعلی بلیت هواپیما در بازار به دلیل اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود مورد تایید ما نیست و معتقدیم آزادسازی قیمتهای جدید را کمتر از قیمت بازار سیاه میکند.
مقصود اسعدی سامانی درباره انتشار قیمت بلیت هواپیما گفت:
تصمیم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکیدی بر اعمال ماده 161 قانون برنامه پنجم است که در برنامه ششم نیز به آن تاکید شده است. بنابراین در سال 2014 معادل 17 میلیون مسافر داخلی داشتیم که در سال 2017 به 24 میلیون نفر رسید. یعنی آزادسازی کرایه ها باعث افزایش تعداد مسافران شد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از زمان ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودهایم و در سال گذشته حدود 18 میلیون مسافر داخلی جابجا شدهاند، گفت:
زمانی که آزادسازی آمد، اقشار مختلف مردم می توانستند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند، اما مسئولان فکر می کردند با تعیین قیمت می توانند قیمت ها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکت های هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را دریافت کنند و خدمات خود را افزایش دهند. از سوی دیگر ناوگان کشور کاهش یافته و برخی از هواپیماها نیز زمین گیر شده اند.
به گفته وی، دشتهایی در کشور وجود دارد که در صورت وجود نقدینگی، شرکتها میتوانند دوباره آنلاین شوند.
اسدی سامانی بیان کرد:
در نهایت شرکت ها به دلیل مشکلات موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دادگاه نیز به شرکت های هواپیمایی رسیدگی و رأی صادر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی قیمت بلیت هواپیما افزایش چند برابری قیمت را در پی نخواهد داشت؟ گفت:
خطوط هوایی همچنین قیمت را بر اساس عواملی که بر قیمت نهایی تأثیر می گذارد، از جمله هزینه های تعمیر، بازرسی های دوره ای، هزینه پرواز، سوخت، بیمه، حمل و نقل زمینی و غیره تعیین می کنند. سقفی تعیین می شود که بازار از آن فراتر نمی رود و انجمن نیز بر شرکت ها نظارت خواهد کرد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه آنچه در نرخ فعلی بلیت در نظر گرفته شده، هزینه سوخت بر اساس ۶۰۰ تومان است، گفت:
شرکت ها از این سوخت یک ریال سود نمی برند، در واقع یارانه دولت به مردم است. اینطور نیست که برخی از مقامات ادعا کنند که این شرکت ها هزاران میلیارد سود از سوخت جت دارند. این انجمن در مورد تاثیر تغییر قیمت سوخت بر قیمت هر ساعت صندلی به دولت نظر داده است و هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، شرکت ها آن را پیگیری خواهند کرد.
اسعدی سامانی همچنین گفت:
قیمت بلیت هواپیما پس از آزادسازی چندین برابر نخواهد شد. آنچه سال گذشته به سازمان هواپیمایی اعلام کردیم، نرخ 51 دلار برای هر صندلی در ساعت بود، اما شورای عالی هوانوردی با نرخ مرکزی 45 هزار تومان به دلار به جمع بندی 41 دلار رسید. تا زمانی که این ارز به طور صحیح و کامل بین شرکت ها توزیع نشود و آنها مجبور به تامین هزینه های خود از راه های دیگر شوند.
وی اظهار داشت: نرخ هایی که در بازار وجود دارد با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین می شود مورد تایید ما نیست.
قیمت های جدید اعلام شده از سوی شرکت ها کمتر از قیمت های بازار است. ما فکر میکنیم آزادسازی نرخها را حتی از نرخهای بازار سیاه پایینتر میآورد. با توجه به اینکه آنها برنامه پروازی دارند باید صندلی های خود را ایمن کنند و در صورت عدم تحویل ضرر می کنند، سعی می کنند قیمت های خود را در بازار به گونه ای تعیین کنند که بتوانند تمام صندلی های خود را پر کنند و نرخ خود را تعدیل کنند. .
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پایان گفت:
این شرکت ها در روزهای آینده نرخ های خود را در وب سایت خود بارگذاری خواهند کرد و در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.
[ad_2]