[ad_1]
پس از هیاهوهای فراوان پیرامون آزادسازی واردات خودرو، اکنون شاهد کمرنگ شدن اهمیت این موضوع برای مشتریان هستیم. یکی از نشانه های این مشکل کمبود مشتری برای خودروهای وارداتی در بازار است. متقاضیان واردات خودرو به منظور کسب سود، این خودروها را پس از تحویل توسط باربری به منازل خود منتقل می کنند تا کارکرد آنها صفر بماند. نگهداری دقیق خودروهای وارداتی در خانه اما باعث نشده این خودروها مشتری داشته باشند!
دلیل اصلی کمبود مشتری برای خودروهای وارداتی قیمت نامناسب آنهاست. تمامی خودروهای وارداتی اعم از چینی، ژاپنی و کره ای قیمتی بسیار بالاتر از ارزش خرید دارند. در نتیجه اعلام این قیمت ها، مشتریان از خرید منصرف شدند. این هفته چند روز تعطیل داریم و در نتیجه بازار خودرو در حالت نیمه فعال است. بنابراین قیمت خودرو در هفته جاری بدون تغییر باقی می ماند و مشتریان تمایلی به خرید ندارند.
خودروهای وارداتی بدون مشتری در نمایشگاه ها می نشینند
عماد الدین جعفری، کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت فعلی بازار می گوید: «بازار خودرو در ماه های اخیر بسیار تکراری و قابل پیش بینی بوده است. قیمت خودرو در چند ماه گذشته در رکود کامل بوده است. هیچ خبری یا نوسانات ارزی نمی تواند آن را از این رکود خارج کند. جالب اینجاست که برخی خودروهای وارداتی مانند سوزوکی سیاز در ابتدا قیمت های بالای سه میلیارد تومان برای آنها اعلام شد. اما حالا حتی با قیمت دو میلیارد و 100 میلیون تومان بازپرداخت آن را نخرید. تقریبا سایر خودروهای وارداتی نیز همین وضعیت را دارند. یعنی به جای اینکه شاهد حرکت این خودروها در سطح شهر باشیم، باید آنها را در ویترین نمایشگاه های خودرو ببینیم.
جدای از قیمت بالای خودروهای وارداتی، مشکل دیگر دلیل رونق کمتر بازار این خودروها است. این موضوع واردات بسیار کم خودرو نسبت به دوره های قبل است. در اواسط دهه 1390 50 هزار خودرو با محدودیت کمتری وارد بازار ایران شد اما در سال 1402 حدود ده هزار خودرو به کشورمان رسید. معمولاً از هر مدل خودرو باید چندین هزار دستگاه وارد شود تا خودرو در آینده با مشکل کمبود قطعات مواجه نشود. علاوه بر این خودروهای وارداتی باید از برندهای معروف باشند در حالی که بیشتر محصولات وارداتی در بازار ایران در دوره جدید را خودروهای چینی تشکیل می دهند.
[ad_2]