6

گپ‌وگفتی انتخاباتی با یک استاد دانشگاه

[ad_1]

ایسنا/کرمانشاه شهادت آیت الله رئیسی کشور را به انتخابات زودهنگام کشاند. انتخابات 17 تیرماه برای تعیین رئیس جمهور ایران اسلامی.

به گزارش ایسنا، چند روز مانده به انتخابات و زمانی که شش کاندیدای این انتخابات با حضور امین زارع، استاد دانشگاه و از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی، دست به کار تبلیغاتی برای کسب بیشترین آرا می زنند. کرمانشاه در موضوعاتی چون تاثیرات حضور بالای مردم در انتخابات، نحوه تشخیص کاندیدای اصلح، فضای حاکم بر جامعه در آستانه انتخابات و… به گفتگو نشستیم.

زارع در ابتدای این گفت و گو با بیان اینکه با شهادت شهید رئیسی کشور وارد انتخابات زودهنگام شده است، اظهار داشت: همین شرایط باعث شد افرادی که وارد این عرصه شده اند آموزش های لازم را نداشته باشند و این موضوع در تبلیغات آنها دیده می شود. برنامه ها. تقریباً به جز یکی دو نفر از کاندیداها که به دلیل عملکردشان نوعی برنامه ریزی دارند، بقیه کاندیداها برنامه چندانی ندارند که البته تا حدودی طبیعی است.

وی افزود: شاید این افراد قصد داشتند با مشاوران و کارشناسان طرحی را تدوین کنند تا در زمان برگزاری انتخابات سال آینده با دست پر وارد عرصه رقابت شوند اما با شهادت رئیسی و برگزاری زودهنگام انتخابات انتخابات، وضعیت تغییر کرده است.

اهمیت مشارکت بالا چیست؟

زارع همچنین در خصوص اهمیت برگزاری انتخابات با مشارکت بالا گفت: رای دادن به هر نامزد به نفع آن نامزد است اما مجموع آرا و به عبارتی میزان مشارکت مردم در انتخابات به نفع آن نامزد است. در کل کشور و به همین دلیل مقام معظم رهبری بر افزایش مشارکت تاکید دارند.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا نشان دهنده مقبولیت نظام است، گفت: آثار مشارکت بالا در انتخابات از دو بعد بیرونی و درونی قابل بررسی است. مشارکت بالا در خارج این پیام را می دهد که نظام حاکمیتی کشور مورد قبول مردم است و قدرت چانه زنی ما را در مجامع بین المللی افزایش می دهد. از جنبه درونی، هر چه مشارکت بیشتر باشد، انسجام درونی نیز بالاتر است.

راه های شناخت کاندیدای اصلح چیست؟

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص عملکرد کاندیدای اصلح و اینکه سازوکارهای تبلیغاتی موجود می تواند مردم را نسبت به کاندیدای اصلح آگاه کند، گفت: امروزه تبلیغات و آگاهی های انتخاباتی نسبت به گذشته متفاوت است و تبلیغات محیطی و پوسترسازی و… ن. کم رنگ شده اند و تبلیغات رسانه ها نقش بزرگ تری ایفا می کنند که موافقان و مخالفان خود را دارد.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است تصویری که از رسانه دریافت می کنیم تصویر کاملی نیست و هر تصویر روتوش و انتخاب می شود و نمی توان بر اساس آنچه توسط قاب رسانه منتقل می شود انتخاب صحیحی داشت. البته باید در نظر داشت که امکان ندارد همه رای دهندگان با تک تک کاندیداها ملاقات کنند و از نزدیک برنامه ها و دیدگاه های آنها را بشنوند.

زارع به دوگانگی استفاده شده در تبلیغات رسانه ای با تیتر «برنامه – کارنامه» اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع را یک دوگانگی کاذب می دانم، گفت: معتقدم هم باید به نتایج مردم و هم به برنامه های آنها توجه شود. به فردی که شهرت خوبی دارد تا حدودی می توان اعتماد کرد، همچنین فردی که برنامه ای را در رسانه ها اعلام می کند به نوعی برای او الزام آور است. به طور کلی می توان سوابق و برنامه های افراد را جمع آوری کرد و هر دو را با هم مشاهده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی افزود: در کنار این موارد می توان از نظر و توصیه نخبگان اجتماعی نیز برای رسیدن به کاندیدای اصلح استفاده کرد. اساتید دانشگاه، تحصیلکردگان، روحانیون و… افرادی هستند که از نظر آنها کاندیدای اصلح قابل شناسایی است. ضمناً باید توجه داشت که انتخاب صحیح، نظر شخصی و قضاوت فردی است و نظر خود فرد نیز در این امر دخیل است.

وی بیان کرد: در مجموع می توان گفت که برای به دست آوردن کاندیدای اصلح باید همه این موارد کنار هم قرار گیرد و هر کدام مکمل یکدیگر هستند و اگر همه را کنار هم بگذاریم می توان با دقت بیشتری انتخاب کرد. .

زارع ادامه داد: باید در نظر داشت که تمامی متقاضیانی که به این مرحله رسیده اند مورد تایید نهادهای مسئول در سامانه بوده و دارای حداقل شرایط لازم هستند.

مناظره های نامزدها چگونه پیش می رود؟

این استاد دانشگاه درباره مناظره های ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات نیز گفت: یکی از تفاوت های مناظره های این دوره با دوره های قبل این است که در دوره های قبل کاندیداها از چندین ماه قبل برنامه ریزی و آمادگی برای مناظره ها داشتند، اما در دوره اکثراً به صورت پراکنده صحبت می کنند که دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام است که بر بحث ها سایه افکنده و بحث ها را از سمت عقلانیت به سمت هیجان سوق داده است. البته در بین داوطلبان این دوره افرادی هستند که با ثبات بیشتری عمل می کنند.

وی افزود: در سال های گذشته شاهد بودیم که یکی دو مناظره اخیر به هیجان تبدیل شده است، زیرا طبیعت این گونه است و فردی که نامزد می شود از هر ابزاری در چارچوب قانون برای کسب رای و هیجان هواداران خود استفاده می کند، اما در این مورد ، پیشتر فضای بحث به این سمت رفت.

زارع با بیان اینکه روحیه عمومی هنوز کاملاً انتخاباتی نیست، گفت: نتیجه من این است که در 48 ساعت گذشته پس از آخرین مناظره، فضای عمومی انتخاباتی تر خواهد شد و این دوره نسبت به انتخابات ریاست جمهوری گذشته و دوره گذشته مشارکت بیشتری دارد. انتخابات پارلمانی

وی با تاثیرگذاری مناظره آخر نسبت به سایر مناظره ها گفت: هر یک از کاندیداهایی که انسجام فکری و تمرکز ذهنی بالاتری داشته باشند می توانند درصد رای خود را در آخرین مناظره تغییر دهند. شاید خیلی ها هنگام رای دادن اولین مناظره را به یاد نیاورند، اما مناظره آخر در ذهنشان خواهد بود و تعیین کننده است.

وی در پایان از همه مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت: از همه مردم با هر دیدگاه و تفکری دعوت می کنم در 17 تیرماه بیایند تا رای دهند و با رای خود برای اقتدار نظام کمک کنند. باید بدانیم که هرکس با هر تعداد رای انتخاب شود رئیس جمهور همه مردم است و رعایت رای اکثریت بر همه واجب است.

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا