16

رهبری فروتنانه: تواضع و فروتنی چطور رهبری را دگرگون می‌کند؟

[ad_1]

وقتی رهبر گروه می‌شوید، فقط سربار هستید، مگر اینکه بهترین نتیجه را از نیروهای خود بگیرید. کلید این امر تواضع در رهبری است.

پسندیدن خودشهپروفسور رفتار سازمانی در مدرسه بازرگانی لندن، در مطالعه‌ای پیشنهاد کرد که قدرت می‌تواند رهبران را به وسواس در مورد نسبت خروجی و کنترل استخدام سوق دهد. در نتیجه این وسواس، رهبران با نقاط قوت خود به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف چشم انداز خود برخورد می کنند.

دن کابلیکی دیگر از اساتید رفتار سازمانی در مدرسه بازرگانی لندن در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که این رفتار مدیران باعث افزایش ترس افراد می شود. از چی میترسم؟ ترس از دستیابی به اهداف، ترس از دست دادن پاداش و ترس از شکست. در نتیجه افراد انرژی مثبت خود را سرکوب می کنند و انگیزه آنها برای امتحان ایده های جدید و یادگیری از بین می رود.

کابل در مقاله با عنوان رهبری فروتن چگونه کار می کند؟، می نویسد: من در مورد یک سرویس تحویل غذا در انگلستان تحقیق کردم. مشارکت فعال رانندگانی که هر روز شیر و نان را به میلیون ها مشتری تحویل می دهند در حال کاهش بود. این در حالی بود که مدیریت در تلاش برای دستیابی به دو هدف بود: کاهش هزینه ها و بهبود زمان تحویل.

مدیران جلسات هفتگی با رانندگان برگزار کردند و فهرستی از مشکلات، شکایات و خطاها را بررسی کردند. در نهایت این دیدارها در هیچ سطحی به نفع هیچ یک از طرفین نبود. در نتیجه این جلسات، نارضایتی رانندگانی که بسیاری از آنها چندین دهه در شرکت بوده اند، افزایش یافته است.

چرا این روش کار نمی کند؟ زیرا این نوع رهبری از بالا به پایین منسوخ شده و مهمتر از آن نتیجه معکوس دارد. به این ترتیب، رهبران با تمرکز بیش از حد بر کنترل و اهداف نهایی، دستیابی به نتایج مطلوب را دشوارتر می کنند.

نکته اصلی این است که ما باید به مردم کمک کنیم انگیزهآنها انرژی دارند و احساس مفید بودن می کنند و بهترین عملکرد خود را دارند.

خیلی راه ها برای انجام دادن این وجود دارد. اما یکی از بهترین راهها تواضع در رهبری است، رهبری که خدمتگزار نیروها و گروه خود باشد. رهبران خدمتگزار وظیفه اصلی خود را خدمت به کارکنان در مسیر رشد و در نتیجه ارائه حمایت عاطفی مشخص از نقاط قوت آنها می دانند.

به صراحت بگویم، رهبران خدمتگزار آن فروتنی، شجاعت و بینش بپذیرید که از تجربیات دیگرانی که قدرت کمتری نسبت به خودشان دارند بهره مند شوید. این رهبران فعالانه به دنبال ایده ها و مشارکت های منحصر به فرد کارکنانی هستند که با آنها کار می کنند. رهبران متواضع، فرهنگ یادگیری و فضایی ایجاد می کنند که افراد خود را تشویق می کند تا بهترین نسخه از خود شوند.

رهبر متواضع و خدمتگزار اعتماد به نفس او روحیه محتاطانه ای ندارد اما کارکنان خود را تشویق می کند که مستقل باشند، خلاق باشند، ایده های جدید را آزمایش کنند و به سازمان کمک کنند.

در زیر، استراتژی های رهبری فروتنانه را با هم مرور خواهید کرد.

از کارمندان خود بپرسید که چگونه می توانید به آنها کمک کنید و سپس به آنها گوش دهید

خیلی ساده به نظر می رسد: به جای اینکه به کارمندان بگویید چگونه کاری را بهتر انجام دهند، از آنها بپرسید چگونه می توانید به آنها کمک کنید تا کار بهتری انجام دهند. این کار به ظاهر ساده بسیار موثر است.

تجارت تحویل غذا را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، به خاطر دارید؟ تیم مدیریت در مقطعی تصمیم گرفت که همه چیز باید تغییر کند. این شرکت باید در خدمات مشتری برتری داشته باشد، اما برای انجام این کار، به حمایت کارمندان خود نیاز داشت.

تیم مدیریت این مجموعه پس از جلسه با مشاورین شرکت پرایس واترهاوس کوپرز و برخی از آموزش ها قالب جدیدی را برای جلسات هفتگی راننده خود امتحان کردند.

رویکرد جدید چه بود؟ به جای جلسات بررسی راننده، به هر مدیر آموزش داده شد که به سادگی از رانندگان تحت نظارت خود بپرسد: “چگونه می توانم به شما در ارائه خدمات عالی کمک کنم؟”

همانطور که می توانید تصور کنید، در ابتدا شک و تردید زیادی وجود داشت. خشم رانندگان نسبت به مدیران زیاد و اعتماد بین سطوح مختلف شرکت پایین بود. اما از آنجایی که مدیران همچنان می‌پرسیدند: «چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم تا خدمات بهتری ارائه دهید؟»

به عنوان مثال، یک راننده پیشنهاد کرد محصولات جدیدی برای والدین ارائه شود تا زودتر آن را تحویل بگیرند و برای مدرسه فرزندانشان غذا آماده کنند. راننده دیگری راهی برای گزارش سریع‌تر کمبود موجودی ارائه کرد تا مشتریان صبحانه‌شان تمام نشود.

تغییرات کوچک یک چرخه پویا و سازنده ایجاد کرد. هنگامی که رهبران ایده های خود را در حال اجرا دیدند، تمایل بیشتری به ارائه ایده های خود پیدا کردند. مدیران از این روند خوشحال بودند و احترام متقابل با گذشت زمان افزایش یافت.

بدون اشتباه، راه حل خلاقانه!

مدیران دریافتند که برخی از به اصطلاح “اشتباهات” رانندگان در واقع نوآوری هایی است که آنها برای ساده سازی فرآیندهای کاری خود ایجاد کرده اند. این نوآوری ها به شرکت کمک کرد تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.

چه چیزی از این تجربه به دست می آوریم؟ کارمندانی که کار واقعی سازمان شما را انجام می دهند اغلب بهتر از شما می دانند که چگونه کار را به خوبی انجام دهند. احترام گذاشتن به ایده‌های آن‌ها و تشویق آن‌ها به امتحان راه‌های جدید برای بهبود کارها، کارمندان را تشویق می‌کند تا بهتر عمل کنند.

فضاهای کم خطر را برای کارمندان ایجاد کنید تا ایده های جدید طوفان فکری کنند

گاهی اوقات بهترین راه برای خدمت به کارکنان – و سازمان – ایجاد یک محیط کم خطر است که در آن کارکنان بتوانند ایده های خود را آزمایش کنند. کارمندان نباید فکر کنند که خلاقیت آنها برایشان خطرناک است. با انجام این کار، رهبران کارکنان را تشویق به توسعه و بهبود می کنند.

به عنوان مثال، زمانی که Jankyu Choi، متخصص توسعه و بهره‌وری کسب‌وکار، از سنگاپور به چین نقل مکان کرد تا در Standard Chartered شروع به کار کند، متوجه شد که یکی از انتظارات رایج در چین این است که مدیران شعب هنگام بازدید از شعب، فشار را بر کاهش هزینه‌ها وارد کنند. این بازدید استرس زیادی را به کارکنان وارد کرد.

چوی ماهیت این بازدیدها را به شدت تغییر داد. وی به جای اظهار صلاحیت و بازدید رسمی، بدون اطلاع قبلی به شعب مراجعه کرد و بازدید خود را با صرف صبحانه با کارکنان شعبه آغاز کرد. سپس چوی در طول یک جلسه کاری این سوال را می پرسد که چگونه می تواند به کارکنان در بهبود شاخه های خود کمک کند.

بسیاری از کارکنان شعبه بسیار شگفت زده شده بودند و نمی دانستند چگونه باید واکنش نشان دهند. اما رویکرد چوی اضطراب کارمندان را کاهش داد و آنها را تشویق به تولید ایده کرد. در طول یک سال، چوی از بیش از هشتاد شعبه در بیست و پنج شهر بازدید کرد. ثبات و تمایل او به کمک، بسیاری از کارمندان را متقاعد به همکاری کرد.

تواضع در رهبری

جلسات کاری چوی با کارمندان نکات دردناک ساده اما مهمی را به او نشان داد. مواردی مانند: آموزش سیستم های بانکی جدید یا ارتقاء حافظه رایانه تا رایانه های قدیمی بتوانند نرم افزارهای جدید را اجرا کنند.

بقیه ایده های نوآورانه کارکنان بزرگتر بود. به عنوان مثال، یکی از شعبه های شانگهای در یک مرکز خرید بود. کارمندان از چوی پرسیدند که آیا می توانند شعبه را در همان ساعات کاری مرکز تجاری به جای ساعات کاری عادی باز و بسته کنند. تیم می خواست کار آخر هفته را آزمایش کند. در عرض چند ماه، درآمد آخر هفته شعبه از کل درآمد روزهای هفته آن فراتر رفت. این ایده ای نبود که چوی حتی به آن فکر کرده بود!

این آزمایش ها خود را در کار این شرکت نشان دادند. آرریزش مشتریان در طول تصدی دو ساله چوی 54 درصد افزایش یافت. شکایات مشتریان در مدت مشابه 29 درصد کاهش یافت. نرخ گردش کارکنان در این بانک – که بالاترین میزان در بین تمام بانک های خارجی در چین بود – به کمترین میزان در بین تمام بانک های خارجی در چین رسید.

واقعا متواضع باش

رهبران غالباً مشکلات خود را به ویژه از چشم نیروهای “سطح پایین تر” نمی بینند. وقتی رهبران متواضع هستند، به کارکنان خود احترام می گذارند و از آنها می پرسند که چگونه می توانند به کارکنان خود در بهبود سازمان کمک کنند، به نتایج قابل توجهی دست می یابند. این نتایج که حاصل ارتباط محترمانه با کارکنان است، بینش بسیار بهتری نسبت به سازمان به آنها می دهد.

همچنین می توان گفت که رهبران فروتن قبل از اینکه سازمان بهتری بسازند، افراد بهتری هستند.

5 پیشنهاد برای دستیابی به فروتنی در رهبری

در زیر یک پیشنهاد عملی برای رهبری متواضع داریم.

1. غرور را کنار بگذارید:

  • وقتی حفظ غرور سخت است، ساکت شو و بگذار دیگران حرف بزنند.
  • به جای اصرار بر برتری، با دید باز به دیدگاه های دیگران گوش دهید.
  • فروتنی باعث آرامش و وضوح ذهنی می شود.

2. قدرت کلمات را دست کم نگیرید:

  • برای نشان دادن همدلی و درک خود از عبارت «حق با شماست» استفاده کنید.
  • این جمله ساده می تواند تنش را کاهش دهد و گفتگو را به سمت صلح و سازندگی سوق دهد.

3. از نصیحت و موعظه زیاد بپرهیزید:

  • به جای تحمیل دیدگاه خود، سعی کنید انگیزه ها و تجربیات دیگران را درک کنید.
  • به جای قضاوت، سعی کنید یاد بگیرید و همدلی کنید.

4. پذیرای بازخورد باشید:

  • فعالانه به دنبال بازخورد از اعضای تیم، همکاران و حتی رقبا باشید.
  • از انتقاد سازنده برای بهبود عملکرد و بهبود تیم خود استفاده کنید.
  • شجاعت نشان دهید و از نقاط ضعف خود آگاه باشید.

5- الگوی فروتنی باشید:

  • در محل کار فروتن باشید و با دیگران با احترام و قدردانی رفتار کنید.
  • موفقیت ها را مدیون تیم و همکاران خود باشید و از خود محوری بپرهیزید.
  • با تشویق و مربیگری دیگران، فرهنگ فروتنی را در سازمان القا کنید.
جلسات خود را به کارآمدترین شکل ممکن مدیریت کنید. و از هدر دادن هزاران ساعت وقت سازمانی خودداری کنید.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا