مشاوران املاکی که خود دلال پلتفرمهای مجازی هستند و باز هم از آن گله میکنند!/ هزینهکرد چند ده هزار تومانی و درآمد چند ده میلیونی؛ اما باز هم اعتراض!
[ad_1]
اقتصاد 24- ورود اپلیکیشن های مختلف به بازار مسکن ابتدا باعث تسهیل و تسریع مسائل مرتبط شد. ایده اصلی تشکیل این بسترهای مجازی این بود که مردم دیگر نیازی به مراجعه به شرکت های املاک برای رهن و اجاره یا خرید و فروش نداشته باشند و می توانند در زمان و انرژی صرفه جویی کنند.
بالاخره پس از مدت کوتاهی این اپلیکیشن ها و سایت ها توانستند نقش خود را به درستی ایفا کنند و فضایی بین مردم ایجاد کنند. گواه این موفقیت این است که افراد برای هر نوع نقل و انتقال یا معامله در بازار املاک ابتدا شرایط بازار را از طریق اپلیکیشن ها و سایت های ذکر شده می سنجند، اما این پیاده سازی به مذاق هرکسی خوش نیامده و عده ای در توسعه فضای مجازی اختلال ایجاد می کنند. فضا آنها اصناف به خصوص مشاوران املاک را می شناسند.
ظرفیت محدود برای انتشار آگهی در بسترهای خرید و فروش املاک و مستغلات
سعید لطفی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با اقتصاد 24 به تشریح مشکلات این انجمن با سایت های فعال در حوزه ساخت و ساز مسکن پرداخت و گفت: امروز تعدادی از سایت ها و بسترهای آنلاین برای فعالیت در حوزه ساخت و ساز مسکن ظهور کرده است که دارای ابعاد مثبت و منفی بسیاری است. پس از شروع استفاده مردم از این پلتفرم ها، مشاوران املاک نیز مجبور شدند فعالیت خود را در فضاهای آنلاین افزایش دهند و هزینه زیادی برای این فعالیت بپردازند. ابتدا برای انتشار هر آگهی، مشاور املاک باید مبلغی را بپردازد تا آگهی در مدت زمان مشخصی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد، اما این تنها مشکل نیست و فضاهای آنلاین محدودیت هایی را در این زمینه ایجاد کرده اند. انتشار آگهی
بیشتر بخوانید: اینجا کسی به فکر مستاجران نیست/ افزایش 40 درصدی اجاره بها از 1402 تا 1403
وی ادامه داد: هر فردی با هر خط تلفن همراه می تواند تعداد محدودی آگهی در روز یا حتی هفته درج کند. این تمایز بسیار مخرب است و باعث کندی کارگزار املاکی می شود که مجبور است در طول روز تعداد زیادی فروش یا اجاره را تبلیغ کند. همچنین ممکن است هزینه تبلیغات ملک چندان زیاد به نظر نرسد، اما ارسال تعداد زیادی آگهی در روز مبلغ زیادی است و چشمگیر است.
فرصتی برای افراد مختلف برای ورود به بازار مسکن
لطفی در ادامه به فعالیت افراد خارج از صنف مشاوران املاک در بسترهای آنلاین اشاره کرد و گفت: اینکه مردم می توانند بدون مانع خرید و فروش مسکن کنند از دیگر ایرادات سایت های اینترنتی است. هر کسی می تواند عکس یک ملک را آپلود کند و آن را برای بستن معامله معامله کند. به اصطلاح افزایش تعداد مشاوران املاک در شرایطی که شرایط مناسبی ندارند و باید با افراد غیرمجاز رقابت کنند، موضوعی قابل تامل است. علاوه بر این، غیرقابل ردیابی افرادی که از این پلتفرم ها به عنوان بهانه ای برای کلاهبرداری های خود استفاده می کنند نیز یکی دیگر از موضوعات مبرم تلقی می شود.
مشکلی که عمدتاً بر دوش مردم است
به گزارش اقتصاد 24، کافی است نگاهی به بازار داشته باشیم تا نگرانی مشاوران املاک از حضور پلتفرم های آنلاین در بازار املاک بررسی شود. در حال حاضر هر فردی که نیاز به فروش یا اجاره ملک خود دارد ابتدا به بسترهای مجازی فعال مراجعه می کند. این پلتفرم ها روزانه تعداد زیادی کاربر را دریافت می کنند و بخش مهمی از آنها به طور مستمر فعال هستند.
به نظر می رسد گلایه مشاوران املاک از حضور افراد مختلف در بازار مسکن از این بسترهای مجازی جنبه دیگری هم دارد. بررسی بازار نشان می دهد که اگر لیست ها توسط آژانس املاک ارسال نشده است، باید توسط مالک ارسال شود. فعالیت خود مالکان در فروش یا اجاره املاک (تجاری و مسکونی) رو به افزایش است و اغلب تصور می کنند که این نوع کارها سریعتر پیش می رود.
در این فرآیند مشاور املاک حذف می شود و ارتباط با شرکت فقط برای تنظیم سند یا قرارداد موضوعیت پیدا می کند. ناگفته نماند که حتی بستن یک قرارداد ساده با یک مشاور املاک نیز هزینه زیادی دارد و اگر خودتان فردی هستید که به دنبال خانه ای هستید و خانه را پیدا کرده اید، باز هم باید مبلغی را که به عنوان حق الزحمه مشاور املاک درج شده است، در زمان آماده سازی بپردازید. از سند طبق قانون، این رقم بیست و پنج صد درصد قیمت معامله در هر طرف است. البته اگر مشاوران املاک به این رقم پایبند باشند.
پول بادآورده ای که موضوع اعتراض است!
درآمد بادآوردهای که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، تنها نتیجه بهرهبرداری از فضای مجازی نیست. این روزها بنگاه های معاملات ملکی تنها با چند تماس تلفنی ساده متقاضی را به مالک معرفی می کنند و در بسیاری از مواقع حتی به خود زحمت نشان دادن ملک را هم نمی دهند. مالک باید خودش این کار را انجام دهد و اگر معامله انجام شود، مشاور املاک همچنان درصد زیادی از معامله را خواهد گرفت.
به زبان ساده، این روزها در صنف مشاوران املاک با پدیده مگا سود طرف هستیم و قانون پشتوانه آنهاست. برای قانون مهم نیست که چه کسی خریدار و فروشنده را با هم جمع کرده و معامله چگونه شروع شده است، در نهایت باید قرارداد خود را در بنگاه املاک تنظیم کنید و هزینه مربوطه را پرداخت کنید. این درآمد نسبت به هزینه هایی که برای انتشار آگهی در فضای مجازی می پردازند بسیار بالاست اما به این رقم هم اعتراض دارند.
[ad_2]