6

ضرورت تغییر الگوهای قدیمی در شهر و روستاها راهی برای توسعه

[ad_1]

ایسنا/ خراسان رضوی به گفته کارشناسان شهرسازی، داشتن چشم انداز توسعه شهرها بسیار حائز اهمیت است، بنابراین هنگام تحلیل چشم انداز توسعه یک شهر، چند قسمت در محورهای جلسه گنجانده می شود. نیازها، تعالی، رشد، پیشرفت، رفاه، آسایش و آرامش ساکنین که باید به طور متعادل توسعه و رشد کنند.

اگرچه تامین زیرساخت های مناسب برای جمعیت باید در اولویت کار همه افراد تاثیرگذار باشد، اما در شرایط فعلی به دلیل سرعت در تامین خواسته ها و نیازهای مردم منطقه، چشم انداز توسعه یک شهر دور از ذهن است. نسبت به گذشته رضایت بخش و مطلوب است. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته 50 سال پیش مدل برنامه ریزی شهری و روستایی ما را کنار گذاشتند، اما ما همچنان از مدل قدیمی شهرسازی استفاده می کنیم.

در همین راستا یک کارشناس توسعه شهری در گفت وگو با ایسنا گفت: در بحث توسعه و عمران شهری به عنوان یکی از محورهای توسعه، لازم است رهبری در تمامی سطوح محلی، منطقه ای و ملی به تعالی دست یابند. رونق، تحول و تغییر به سمت بهتر در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت.

جعفر سلیمانی افزود: از سوی دیگر عوامل توسعه شهری و روستایی در کالبد و فضای شهر و روستا لایه های متنوع و متعددی هستند که منبع درآمد و تامین مالی شهر و روستا با اقدامات و جذب منابع ایجاد می شود. اعم از دولتی و خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های آنها از یک سو در بازوی اجرایی آن‌ها افراد تأثیرگذار و سایر فعالان مدنی و عمرانی حضور دارند، زیرساخت‌های شهری و روستایی توسط این افراد بهبود می‌یابد، بنابراین نیازمند عناصر مستمر است. توسعه‌ای مانند شناسایی و ایجاد قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و نیازها، ایجاد فرصت‌ها و فرصت‌های موجود، همواره تکمیل و ساخته می‌شوند.

وی درباره نیازهای اساسی جامعه مدنی که باید در اولویت قرار گیرد، افزود: یکی از این راهکارها برای رفع نیازهای اساسی شهروندان و حتی جامعه روستایی، تحقق دسترسی به سرپناه و مسکن مناسب است که دولت سیزدهم آن را در مرکز خود قرار داده است. شعار بر این اساس است؛ اما در سال های اخیر در برخی شهرها در مقیاس محلی با سه برابر شدن قیمت مسکن و اجاره بها مواجه هستیم، بنابراین باید توجه داشت که توسعه مسکن و تامین نیازهای جامعه هدف یکی از نیازهای اساسی یک عمران است. جامعه ای که مورد توجه و پیگیری قرار می گیرد.

رضوي در خصوص دستيابي به توسعه مطلوب در شهرها و روستاهاي خراسان جنوبي گفت: اگرچه برخي اقدامات انجام شده شايسته و قابل تقدير است، اما ديدگاه هاي متفاوتي در مورد نحوه اقدام وجود دارد كه بايد در نتيجه تحليل علمي به درستي قضاوت كرد. و تحقیقات

لزوم تغییر الگوهای قدیمی در شهر و روستا مسیر توسعه است

وی گفت: متأسفانه در گذشته نگاه آرمان گرایانه در برخی شهرها به فراموشی سپرده شده و بسیاری از شهرهای خراسان رضوی نیازمند برنامه ریزی منعطف در میان مدت و بلندمدت هستند.

سلیمانی با ارزیابی وضعیت مسکن در سطح محلی گفت: اگرچه اقدامات ارزنده ای انجام شده است، اما افزایش 10 برابری جرایم ساخت و ساز در برخی شهرها توسط مدیریت شهری منجر به کاهش چشمگیر حجم ساخت و سازها شده است.

وی گفت: نکته قابل تامل این است که در حال حاضر جرایم ساختمانی در برخی ساختمان ها به متری 4 تا 6 میلیون تومان می رسد، در حالی که در اوایل دهه 1400 افراد مذکور می توانستند در برخی از مناطق شهری آپارتمان خریداری کنند که این امر باعث شد کاهش تولید مسکن از دو بخش فعال فوق برای سازندگان و مصرف کنندگان و در عمل وجود تقاضا و کمبود عرضه از یک سو و از سوی دیگر افزایش نیاز به اجاره یا خرید ملک. از سوی دیگر فشار بسیار شدیدی را بر اقشار مختلف جامعه تحمیل کرد.

راهکارهایی برای تسهیل تولید مسکن

سلیمانی در خصوص اعطای مسکن اجتماعی از سوی دولت تصریح کرد: اگرچه اسکان در برخی شهرها می تواند بسیار بهتر از این باشد، البته ممکن است این به دلیل کمبود زمین باشد، اما برای این وضعیت زحمات زیادی کشیده شده است. ، و باید منتظر نتایج باشیم. معادلاتی مانند آماده سازی و تامین زیرساخت ها و ارتقاء خدمات به دلیل فاصله زیاد از مناطق مسکونی موجود در برخی شهرها نیازمند کار و تلاش فراوان است.

وی راهکارهایی را برای تسهیل تولید مسکن ارائه کرد و افزود: اصلاح بومی فشار طاقت فرسا در افزایش جرایم ساختمانی و ایجاد اطمینان در امنیت سرمایه گذاری در بخش تولیدکنندگان مسکن و توجه به ادامه فعالیت این مجموعه که این امر به اثبات رسیده است. بسیاری از دولت ها در بحث کمی و کیفی تولید مسکن بسیار بهتر عمل کرده اند، اقدامی عملی است.

وی افزود: از این منظر سرمایه زیادی به سمت تولید مسکن جذب می شود و این امر باعث بهبود اشتغال مطلوب و قابل توجه نیز می شود و از سوی دیگر ایجاد عرضه در برابر تقاضا از یک سو به کاهش تورم کمک می کند. و از طرف دیگر رکود را از بین ببرید.

این کارشناس حوزه شهرسازی ادامه داد: اتخاذ تدابیر تشویقی برای تولید مسکن توسط مصرف کنندگان با استفاده از ظرفیت های بومی، در این راستا اقداماتی از طریق دولت و استان با رعایت الزامات کیفی و توجه به حق شکل گرفته و اجرا می شود. جانمایی و رسیدگی به مشکلات فعلی و آتی اقشار بی خانمان و امید به مسکن اجتماعی و ارائه نظرات آنها با کار کارشناسی در طرح مسکن اجتماعی نیز می تواند به تعادل عرضه و تقاضا کمک کند.

بافت فرسوده روستا بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است

وضعیت پارچه های فرسوده هم در شهرها و هم در روستاها آسیب پذیر است اما این پارچه قابل تعمیر است. یک کارشناس مهندسی سازه در این خصوص به ایسنا گفت: بدون شک بافت های فرسوده در شهرها و روستاها نیازمند تحول و تغییر هستند. ارائه تسهیلات ارزان قیمت مسکن روستایی و شهری در بافت های فرسوده به رفع این مشکل جدی کمک می کند. البته احیای این بافت در مناطقی که در مجاورت گسل های اصلی قرار دارند و احتمال وقوع زلزله های قوی در این مناطق وجود دارد باید در اولویت قرار گیرد.

حسن حسینی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از شهرستان های خراسان رضوی مانند بردسکن، کاشمر، خلیل آباد، تربت خیدریه، تربت جام و… با خطرات جدی مواجه هستند و این موضوع نباید نادیده گرفته شود. سبک سازی، صنعتی شدن و تسریع در ساخت و سازهای مسکونی روستایی که اکثراً کلبه ای هستند منجر به کاهش هزینه و انعطاف پذیری در برابر زلزله های شدید و نجات جان ساکنان می شود.

لزوم تغییر الگوهای قدیمی در شهر و روستا مسیر توسعه است

وی با اشاره به اینکه ارتقای ایمنی و کیفیت موضوعی اساسی است که بیش از آن باید به آن توجه شود، اذعان داشت: عدم بازنگری در طرح هادی به معضلی برای روستاییان تبدیل شده است، از یک سو طرح هادی و جامع در روستاها و شهرها و مدل توسعه متعلق به دهه 1950 است. یعنی ما از مدل شهرسازی 75 سال پیش استفاده می کنیم در حالی که کشورهای پیشرفته بیش از 50 سال است که این مدل شهرسازی و روستایی را کنار گذاشته اند.

این کارشناس عمران تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید مسکن مهمترین نیاز جوامع روستایی و شهری است، باید برنامه ریزان و مدیران محلی، استانی و کشوری نسبت به آن اهتمام داشته باشند و همه موانع این امر مهم را برطرف کنند. با توجه به اینکه جلسات تصویب و تغییر طرح هادی در مرکز استان تشکیل می شود، با توجه به تعداد روستاها، این وظیفه باید به مراکز شهری و شوراهای ذیصلاح و دهیاران و مسئولان محلی در استانداری و مسکن محول شود. بنیاد انقلاب اسلامی و سایر نهادهای مرتبط. در این راستا، مقامات محلی این قدرت را دارند که با تغییرات در طرح های هادی مقابله کنند.

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا