دیام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardرامک با اجرای گیمیفیکیشن محصولاتش را پروموت کرد دیام برد
[ad_1]
زمان مطالعه: 7 دقایق
جشنواره پنیر ایرانی با حضور برندهای مختلف از 12 تیرماه در برج میلاد آغاز به کار کرد و تا 17 تیرماه ادامه دارد.
یکی از این غرفه ها به برند رامک با شعار «رامک دوست کوچک و بزرگ» اختصاص دارد. مدتی است که رامک تلاش می کند جایگاه جدید خود با عنوان «کشف تجربیات لذت بخش» را در ذهن مردم حفظ کند و برای این کار به سرگرمی روی آورده است.
برند رامک با همکاری مجموعه رنسانس، شش محصول را با استفاده از مفهوم جشنواره پنیر خود تبلیغ کرد و این کار را از طریق طراحی شش بازی انجام داد.
اولین بازی مینی گلف بر اساس رامکین پنیر خامه ای ساخته شده است. تولیدکنندگان معتقدند پنیر بسیار فراتر از یک میان وعده است و می توان با آن طعم های جدیدی ایجاد کرد، به عنوان مثال می توانید پنیر خامه ای را با مغزها ترکیب کنید و طعم جدیدی ایجاد کنید.
به گفته طراحان، این دومین بازی برای تبلیغ پنیر موزارلا رامک است که برای نشان دادن خاصیت ارتجاعی پنیر در قالب Angry Board طراحی شده است.
سازندگان در مورد طراحی بازی سوم که بسکتبال غیر سنتی است می گویند به جای دایره از مربع استفاده کردیم تا ترکیب طعم پنیر شیرازی و هندوانه را که به شکل مربع برش خورده است را به مخاطب یادآوری کنیم.
آنها همچنین در مورد ایجاد بازی های چهارم، پنجم و ششم می گویند که هدف آن معرفی پنیر گاو و دوجو بوده است. مردم بعد از هر بازی یک ژتون دریافت می کنند و در نهایت هنگام خروج از آن برند هدیه می گیرند.
به بهانه حضور رامک در این جشنواره گفتگویی با آرش عسگرزاده مدیر بازاریابی رامک و آرمان درفشدوز مدیر اجرایی مجموعه رنسانس داشته ایم که در ادامه می خوانید.
ما می خواهیم سطح بالایی از تعامل با مخاطب را حفظ کنیم
آرش اصغرزاده، مدیر بازاریابی رامک در پاسخ به این سوال که غرفه رامک چگونه توانسته در این جشنواره با مخاطبان تعامل و تعامل داشته باشد، گفت: فکر می کنم همه برندها علاقه مند به حفظ سطح بالایی از تعامل با مخاطبان خود هستند. این تعامل در هر رسانه متفاوت است، اما در نهایت هدف این است که برند نرخ تعامل بالایی با مخاطب داشته باشد. اما واقعیت این است که چگونه باید به این داستان پاسخ داد. رویدادی که در غرفه رامک ایجاد کردیم، اگر اجزای آن را از یکدیگر جدا کنیم، اتفاق جدیدی نیست، جشنواره ای در حال برگزاری است و برندها ارائه می شوند.»
اما چیزی که متفاوت است این است که ما شش بازی طراحی کردهایم که مردم از ابتدا شروع میکنند، با آنها درگیر میشوند، به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در یک سفر ماجراجویانه از بازیها لذت میبرند و با هدیهای از طرف آنها جایگاه را ترک میکنند، به پایان میرسانند.» در واقع سعی کرده ایم انتگرال را حل نکنیم و ساده تر به مسئله نگاه کنیم و در عین حال سعی کرده ایم این سادگی دلیل بر عدم تمایز نباشد; یعنی ما هدف خود را به درستی انتخاب کرده و سپس بازی را طراحی کرده ایم. ریشه مشکل اینجاست که مردم اسم رامک را بالای کابین می بینند اما باز هم دوست دارند به داخل کابین بروند و این اتفاق یعنی بازی را تجربه کنند. ضمن اینکه ما از این تجربه گرایی استفاده کردیم، از چاشنی بازی هم استفاده کردیم و این ادویه باعث خوشمزه تر شدن مراسم شد.
باید از دید مخاطب به برند نگاه کنیم
اصغرزاده با اشاره به اینکه باید از دید مخاطب به برند نگاه کنیم، گفت: اصل ماجرا این است که یک برند چقدر به مخاطب و شعورش احترام می گذارد. ما همیشه از منظر برند به داستان نگاه می کنیم و حالا فکر می کنم بد نیست از دید مخاطب هم به مشکل نگاه کنیم، به همین دلیل برای ما خیلی مهم بود که مردم خوش بگذرانند و چه زمانی چنین رویداد اتفاق می افتد، این یک تجربه خوب است فکر می کنم تا حدودی در این زمینه موفق بوده ایم و خوشحال می شوم اگر برندهای دیگری هم وارد این حوزه شوند. زیرا هرجا رقابت وجود داشته باشد، چیزهای نوآورانهتری برای معرفی محصول اتفاق میافتد.”
ما با طراحی بازی مخاطب را جذب کردیم
آرمان درفشدوز، مدیرعامل گروه رنسانس درباره بیتوجهی برندها به مزیت رقابتی گیمیفیکیشن گفت: گیمیفیکیشن موضوع جدیدی نیست و سالهاست که در بازار درباره آن صحبت میشود و برندها از آن استفاده میکنند و فکر میکنم همیشه به عنوان یک ابزار از آن استفاده میشود. برای ایجاد تعامل با برند با مخاطبان هدف و برای پیشبرد استراتژی های ارتباطی برند موثر است و همچنان جای رشد دارد. تعامل ما با رامک یک شبه شکل نمی گیرد، چالش های اصلی برند را می شناسیم و به مسائل ارتباطی می پردازیم. در واقع می دانیم که رویکرد کلی تجربه های لذت بخشی را ایجاد می کند و RAMK به شکل ویژه ای با این داستان برخورد می کند و سعی کردیم از این ابزار به درستی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ما معتقدیم بازی ها و ابزارهای مشابه می توانند افراد را بیشتر از هر ابزار دیگری به یک برند نزدیک کنند. یک نقطه ای وجود دارد که مردم با برند درگیر می شوند اما بعد از مدتی خیلی راحت آن را فراموش می کنند، اما من فکر می کنم بازی یک رویداد ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد می کند که شاید سایر اشکال تبلیغات به این شکل عمل نکنند. بازی هایی که ما طراحی کردیم شامل همه افراد از کوچک تا بزرگ است، حتی کمی جلوتر رفتیم و سعی کردیم یک نقشه راه برای بازی ایجاد کنیم که همه افراد بتوانند از آن بهره ببرند و افرادی که محدودیت های فیزیکی دارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند. استفاده از آن تجربه خوبی است. راستی رامک در آستانه سی سالگی خود و به عنوان یک برند شناخته شده نیازی به چسباندن چنگال در پنیر و دادن آن به مردم برای ارائه محصولات خود ندارد.
درفشدوز با اشاره به کمپین قبلی رامک و بازخوردهای مثبت آن گفت: در واقع کاری که در کمپین «شیر یا پوچ» که کمپین قبلی رامک است انجام دادیم، راهی بود که نشان دادیم نمی خواهیم چیزی را تکرار کنیم و همیشه. ما باید با نوآوری با چالش های جدید روبرو شویم و خدا را شکر می کنیم که رامک به ما اجازه انجام کارهای جدید را می دهد و همیشه از کارهای عجیب و غریب ما حمایت می کند و این بار قطعا ادامه خواهد داشت.”
برند اسنس رامک «شجاعت برای تغییر» است.
اصغرزاده درباره تمایل رامک به ریسک کردن گفت: ما معتقدیم که تمایز با شجاعت رابطه قوی دارد. این بدان معناست که شما نمی توانید برجسته باشید و جسور نباشید، باید جسور باشید تا برجسته شوید و به همین دلیل است که برند اسنس رامک شجاعت تغییر است. سالها تلاش کردهایم جسور باشیم، بنابراین تصمیم گرفتیم لبنیات را نفروشیم، بلکه تجربهای دلپذیر را بفروشیم و این داستان ما را از مرزهای محصول و به اصطلاح همه چیز روی دوشمان فراتر میبرد. عاطفی سواری باند.
وی ادامه داد: ما باید بسته بندی خوبی داشته باشیم، باید محصول خود را از نظر پروتئین و ویتامین در شرایط مناسب داشته باشیم و آنچه در ادامه می بینیم این است که آیا باید تجربه خوشایندی برای مخاطبان ایجاد کنیم؟ ما باید. ما مخاطبان خود را دوست داریم، آنها را دوست داریم و دوست داریم کاری انجام دهیم که باعث لبخند آنها شود. سالها پیش، رامک اولین برندی بود که کشک پاستوریزه شیشهای را در ایران تولید کرد و پس از سالها، اکنون در بازار کشک در ایران پیشتاز هستیم.»
ما Target Sale را از Target Brands جدا کردیم
مدیر بازاریابی رامک در مورد احتمال تقلید رقبا از ایده برند در سال های آینده گفت: اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوشحال خواهیم شد زیرا دوست داریم رقابت کنیم. ما در بسیاری از موقعیت ها رشد کردیم زیرا رقبای ما کارهایی انجام می دادند که ما را مجبور می کرد به چیزهای بیشتر و جدیدتر فکر کنیم. برند موجودی زنده است که در طول سالیان متمادی شکل گرفته است و باید به آن زمان داده شود، و من مطمئن نیستم که رقبای ما آن را چنین می بینند یا نه، اما در برنامه ریزی که انجام داده ایم، سهم هدف را از هم جدا کرده ایم. فروش از برندهای Target و ما اجازه نخواهیم داد که سهم کسی به صفر برود.”
سرگرمی یک صنعت چند صد میلیون دلاری است
درفشدوز درباره مگاترند آینده صنعت بازار گفت.وقتی از سرگرمی صحبت می کنیم، منظورمان صنعت چند صد میلیون دلاری است. صنعتی که با سرعتی باورنکردنی در حال توسعه است. وقتی در مورد بازی صحبت می کنیم، منظور یک مگاترند است، موضوعی که قطعا در سال های آینده تحول بزرگی در صنعت بازاریابی و در حوزه بازی ایجاد خواهد کرد. یکی از مشکلات ایران این است که برندها نمی دانند چگونه با مردم تعامل سازنده داشته باشند. چگونه می توانند اثربخشی تعامل خود را با مخاطب افزایش دهند؟ گاهی برای این ماجرا هزینه های بسیار زیادی پرداخت می شد. طبیعتا ما تنها گروهی نیستیم که روی بازی کار می کنیم. ما اولین نیستیم، بهترین نیستیم و هیچ ادعایی در مورد آن نداریم، اما این مشکل را به عنوان یک راه حل می بینیم تا بتوانیم ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد کنیم.
نسل آژانس های تبلیغاتی و رویدادهای کلاسیک در فضای تبلیغاتی به پایان رسیده است
اصغرزاده درباره نسل جدید تبلیغات گفت: نسل آژانس های تبلیغاتی و رویدادهای کلاسیک در فضای تبلیغات به پایان رسیده است. ما دیگر چیزی به نام نداریم سمت مشتری و آژانس نداریم اما با مجموعه های راه حل محوری روبرو هستیم که فکر نمی کنند با اجرای کمپین همه چیز درست شود. دغدغه من اصلا کمپین نیست. منظور من دقیقاً مواجهه با مشکل با راه حل است وگرنه بحث خرید رسانه و دلالی تبلیغات موضوع جدیدی نیست. نکته بسیار مهمی که امروز به همه ما در بازاریابی کمک می کند، درک اصل داستان و نیازهای مخاطب است.
مدیر بازاریابی رامک درباره همکاری با مجموعه رنسانس گفت: بخشی دیگر از همکاری خوب ما با بچه های رنسانس مربوط به این است که با بچه ها از دریچه خلاقیت و حل مسئله وارد شدیم. بچه های رنسانس هرگز به ما نگفتند که ما رسانه داریم و می خواهیم آن را به شما بفروشیم. همیشه این سوال مطرح بوده که چالش چیست؟ به راه حل فکر کنیم و حلش کنیم، حتی این که ما را از اتاق فکر بیرون انداختند و همیشه با هم فکر کرده ایم و به نتیجه رسیده ایم و به نظرم این موضوع بسیار مهمی است که باید جدی بگیریم. “
[ad_2]